Tuesday, October 21, 2014

Miera enggan seksi lagi

Pada awal pembabitannya dalam dunia lakonan, Miera Liyana, 21, dilanda kontroversi kerana imej seksi dan ia sering dikaitkan dengan dirinya hingga pernah menyuarakan mahu membuang imej itu.

Sepi seketika daripada kontroversi, tiba-tiba namanya kembali jadi sebutan kerana filem terbaru lakonannya, Dendam Orang Mati arahan Jason Chong.

Miera dikatakan muncul berbikini di kolam renang dalam satu babak filem itu, sekali gus ada yang mempertikaikan hasrat Miera sebelum ini. Ia ibarat 'cakap tak serupa bikin'.
Ketika ditemui pada malam tayangan perdana filem itu Rabu lalu, Miera dilihat bersedia menjawab isu yang mungkin mencalar kepercayaan peminat terhadapnya.

Katanya, penggambaran filem itu dilakukan ketika usianya 19 tahun dan ia lakonan keduanya selepas kali pertama muncul dalam drama bersiri Hotel Mania.

"Saya masih mentah dan percaya apa yang saya lakukan ketika itu kerana memenuhi kehendak skrip dan tuntutan karekter.

"Saya bercakap dengan pengarah mengenai babak itu tetapi diyakinkan babak itu akan menjalani proses suntingan melalui teknik kamera (camera trick)," katanya.

Kata Miera, dia turut memaklumkan keperluan babak itu kepada ibunya yang juga pengurusnya. Malah, ibunya sempat berpesan kepada pengarah dan kru supaya menghormati babak itu daripada cuba mengambil kesempatan.

"Melakonkan babak itu sebenarnya satu cabaran paling utama ketika menjayakan filem itu kerana bimbang dengan reaksi penonton.

"Saya tidak teragak-agak menolak melakonkan babak itu seandainya mendapat tawaran perlu beraksi seksi dalam filem lain selepas ini," katanya.

Tegas Miera, dalam usianya kini makin matang, dia akan teliti dan memilih skrip filem, bukan main ambil saja semua tawaran berlakon yang datang.

"Kalau nak diikutkan, aksi saya tidaklah panas, malah ada pelakon lain pernah beraksi lebih 'daring'. Saya juga tidak menganggap babak itu sebagai eksploitasi kerana ia satu cabaran.
"Apatah lagi berlakon di samping Fizz Fairuz yang saya anggap abang. Saya juga gembira dapat beraksi bersama Lisa Surihani dalam filem itu," katanya.

Dengan tenang Miera akui tidak kesal dengan apa yang berlaku kerana menganggap ia satu pengalaman yang terus mematangkannya dalam dunia lakonan.

Filem Dendam Orang Mati atau tajuk asalnya Tingkat 4 menemui penonton di pawagam pada 23 Oktober ini.

Kata Miera, kerjaya lakonannya juga maju setapak lagi apabila baru tamat menjalani penggambaran dua telefilem di Indonesia, Ku Kejar Cintaku Sehingga Ke Malaysia dan Pacarku Kehabisan Ongkos.
"Kedua-dua telefilem itu akan disiarkan di stesen televisyen Indonesia dan Malaysia. Jujurnya, bekerja dengan produksi Indonesia mencabar kerana tempoh penggambaran kedua-dua telefilem itu mengambil masa dua hari saja.

"Maknanya, satu telefilem ambil masa dua hari penuh bekerja. Ia jauh berbeza dengan cara kerja produksi kita yang mengambil masa sekurang-kurangnya tujuh hari untuk satu telefilem.

"Namun, saya gembira dapat menimba pengalaman baru bekerja dengan produksi di sana," katanya.
Miera turut berkongsi cerita menarik apabila dianggap 'budak-budak' yang tidak tahu apa-apa pada mulanya. Namun demi mencari pengalaman bekerja dengan produksi luar, dia ikutkan saja hinggalah apabila penggambaran babak pertama, dia berjaya memberi sepenuh fokus sehingga membuatkan seluruh produksi terpukau dan bertepuk tangan.

"Sebelum penggambaran babak pertama, pengarahnya 'kerek'. Saya hanya mengangguk kerana tidak mahu timbulkan isu.

"Saya berikan sepenuhnya sehingga terkeluar urat-urat di leher, menangis bagai nak rak. Bila pengarah jerit 'cut', semua di set terus bertepuk tangan.

"Selepas itu saya terus ditawarkan berlakon telefilem Pacarku Kehabisan Ongkos," katanya.
Miera tidak menolak kemungkinan jika rezekinya mula berpihak di negara itu satu hari nanti. Apatah lagi, beberapa pengarah di sana mula mengintai Miera untuk berlakon dalam produksi mereka.


sumber dari
myMetro


No comments:

Post a Comment